Algemene voorwaarden

De kleine letters

Artikel 1 – Definities

  1. Algemene voorwaarden: deze Algemene voorwaarden.
  2. Opdrachtgever: de wederpartij van Opdrachtnemer.
  3. Opdrachtnemer: De kleine letters gevestigd te Zwolle, ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel, onder nummer: 80590896, met Btw-nummer: NL003460366B84.
  1. Opdracht: het verlenen van juridische diensten in de breedste zin des woords door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever.
  2. De Overeenkomst: de overeenkomst voor het uitvoeren van de Opdracht door Opdrachtnemer ten behoeve van Opdrachtgever.
  3. Partijen: Opdrachtnemer en Opdrachtgever gezamenlijk.
  4. Tekortkoming: Opdrachtnemer die een wezenlijke en materiële verplichting uit hoofde van de Overeenkomst of in verband met de Overeenkomst schendt of nalaat na te komen, en deze schending of nalatigheid niet ongedaan kan worden gemaakt, of deze schending of nalatigheid, indien deze ongedaan gemaakt kan worden, niet ongedaan is gemaakt binnen dertig (30) dagen na een schriftelijke ingebrekestelling van de Opdrachtgever waarin wordt geëist dat deze schending of nalatigheid ongedaan wordt gemaakt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid Algemene voorwaarden

  1. Deze Algemene voorwaarden zijn van toepassing: (i) op alle rechtsbetrekkingen tussen Opdrachtnemer en Opdrachtgever, inclusief uitgebrachte offertes, aanbiedingen en opdrachtbevestigingen; (ii) op nieuwe, gewijzigde of aangevulde Overeenkomsten alsmede op een uit een dergelijke Overeenkomst voortvloeiende of daarmee samenhangende rechtsverhouding; en (iii) naar gelang de aard van de bepaling, ook na het beëindigen van een Overeenkomst.
  2. Afwijken van de Algemene voorwaarden kan alleen als dat uitdrukkelijk én schriftelijk door Partijen is overeengekomen.
  3. Voor de toepassing van deze Algemene voorwaarden wordt een elektronisch bericht (via e-mail, WhatsApp, Telegram, Instagram, LinkedIn, Twitter etc.) gelijkgesteld met een schriftelijk bericht.
  4. Opdrachtnemer is gerechtigd deze Algemene voorwaarden eenzijdig te wijzigen. Wijzigingen gelden ook ten aanzien van bestaande Overeenkomsten. Opdrachtnemer zal wijzigingen van deze voorwaarden in dat geval voorafgaand aan de inwerkingtreding schriftelijk bekend maken. De gewijzigde Algemene voorwaarden treden één week na bekendmaking in werking of zoveel later als in de bekendmaking is bepaald.
  5. Op het moment dat één of meer artikelen van deze Algemene voorwaarden in strijd zijn met dwingende wettelijke bepalingen, treden voornoemde dwingendrechtelijke bepalingen in plaats van de strijdige of ongeldige artikelen.
  6. Indien een artikel geheel of gedeeltelijk ongeldig, niet-afdwingbaar of onuitvoerbaar wordt bevonden, blijven de overige artikelen ongewijzigd en onverminderd van kracht. Partijen zullen proberen het betreffende artikel te vervangen door een geldig artikel dat zo nauw mogelijk aansluit bij de oorspronkelijke bedoeling van de Partijen.
  7. De toepasselijkheid van de (eventuele) Algemene voorwaarden van Opdrachtgever worden hierbij uitdrukkelijk uitgesloten.
  8. Kennelijke fouten (zoals verschrijvingen, typefouten en/of onjuiste berekeningen) in offertes, aanbiedingen, opdrachtbevestigingen, facturen, Overeenkomsten et cetera binden Opdrachtnemer niet. Opdrachtnemer zal deze fouten zo spoedig mogelijk corrigeren.   
  9. Niet alleen Opdrachtnemer, maar ook alle natuurlijke personen en/of rechtspersonen die direct dan wel indirect bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn, kunnen een beroep op deze Algemene voorwaarden doen.

Artikel 3 – Totstandkoming overeenkomst, aanbiedingen en offertes

  1. Als Opdrachtgever gebruik wenst te maken van de diensten die Opdrachtnemer aanbiedt, dan kan de Opdracht hiertoe schriftelijk of mondeling plaatsvinden, of – in voorkomend geval – gelegen zijn in een gedraging.
  2. De Overeenkomst wordt in ieder geval geacht te zijn tot stand gekomen door mondelinge, schriftelijke  of –  in voorkomende gevallen – stilzwijgende aanvaarding van de Opdracht door Opdrachtnemer aan Opdrachtgever, dan wel door daadwerkelijke aanvang van de uitvoering van de Opdracht door Opdrachtnemer.
  3. Aanbiedingen en offertes van Opdrachtnemer zijn ten hoogste één (1) maand geldig, tenzij in het aanbod een andere termijn van aanvaarding is genoemd. Wordt het aanbod niet binnen die gestelde termijn aanvaard, dan vervalt het aanbod.
  4. Alle levertermijnen voor de te verrichten Opdracht die zijn genoemd in aanbiedingen, offertes en opdrachtbevestigingen dan wel andere documentatie op grond waarvan een Overeenkomst tot stand komt, zijn indicatief. Overschrijding van dergelijke levertermijnen geeft de Opdrachtgever geen recht op ontbinding van de Overeenkomst of het vorderen van de schadevergoeding.
  5. Aanbiedingen en offertes gelden niet automatisch voor aanvullende dienstverlening van Opdrachtnemer, tenzij partijen dit uitdrukkelijk en schriftelijk overeenkomen.

Artikel 4 – Uitvoering van de overeenkomst

  1. Opdrachtnemer voert de Overeenkomst naar het beste inzicht en vermogen en overeenkomstig de eisen van goed vakmanschap uit. De Overeenkomst waartoe Opdrachtnemer zich verbindt, is overigens altijd een inspanningsverbintenis en nooit een resultaatsverbintenis. Opdrachtnemer garandeert derhalve niet dat de uitkomst van de Opdracht resulteert in een succes voor Opdrachtgever dan wel leidt tot het gewenste resultaat dan wel gewenste uitkomsten in een (gerechtelijke) procedure.  
  2. De (aanvang van de) uitvoering van de Overeenkomst gebeurt altijd in onderling overleg, na de aanvaarding overeenkomstig artikel 3 en na betaling van het eventueel afgesproken voorschot.
  3. Opdrachtnemer is bevoegd de werkzaamheden onder de Overeenkomst uit te laten voeren door een derde. Artikel 7:404 BW en artikel 7:407 lid 2 BW zijn volledig uitgesloten.
  4. De verantwoordelijkheid dat Opdrachtnemer tijdig aan de Opdracht kan beginnen ligt bij Opdrachtgever. Dit betekent onder meer, zij het niet uitsluitend, dat Opdrachtgever ervoor moet zorgen dat Opdrachtnemer tijdig beschikt over alle relevante informatie die noodzakelijk is voor adequate uitvoering van de Overeenkomst. Indien Opdrachtgever het bepaalde in dit artikellid dan wel een andere bepaling uit deze Algemene voorwaarden schendt of nalaat na te komen, en (een deel van) de Overeenkomst hierdoor niet uitvoerbaar is, komt dit geheel en onverminderd voor rekening en risico van Opdrachtgever. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle eventuele schade die voortvloeit uit een dergelijke situatie.
  5. Tenzij partijen anders hebben afgesproken, voert Opdrachtnemer de Overeenkomst binnen veertien (14) kalenderdagen uit. De Overeenkomst kan met spoed worden uitgevoerd, waarbij spoed kwalificeert als levering binnen vijf (5) kalenderdagen.

Artikel 5 – Betaling

  1. Opdrachtnemer heeft het recht een redelijke aanbetaling voorafgaand aan de uitvoering van de Overeenkomst in rekening te brengen bij Opdrachtgever.
  2. Als Opdrachtgever nalaat het gehele vooruit te betalen bedrag (tijdig) te voldoen, dan heeft Opdrachtnemer het recht de werkzaamheden onder de Overeenkomst op te schorten totdat het overeengekomen deel alsnog is voldaan. Een verlate levering van de dienst(en) die Opdrachtnemer uit hoofde van de Overeenkomst dient uit te voeren, kan alsdan niet aan Opdrachtnemer worden tegengeworpen. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor alle aanspraken (van derden) die voortvloeien uit de verlate levering.
  3. Facturen moeten binnen veertien (14) kalenderdagen na de factuurdatum betaald zijn, tenzij Partijen hierover schriftelijk iets anders afspreken of wanneer er op de factuur een andere betaaltermijn is vermeld.
  4. Betaling geschiedt op het bankrekeningnummer dat is opgegeven door Opdrachtnemer.
  5. Betaalt Opdrachtgever niet binnen de overeengekomen termijn, dan stuurt Opdrachtnemer hem eenmaal een ingebrekestelling waarbij Opdrachtgever wordt aangemaand om de factuur binnen veertien (14) kalenderdagen te voldoen. Voldoet Opdrachtgever de factuur alsnog niet, dan is hij van rechtswege in verzuim. Vanaf dat moment is Opdrachtnemer gerechtigd alle eventuele overige verplichtingen onder de Overeenkomst op te schorten totdat opdrachtgever aan zijn betalingsverplichting(en) heeft voldaan.
  6. Als Opdrachtgever in verzuim komt te verkeren of op andere wijze tekort is geschoten in de nakoming van één of meer van zijn verplichtingen uit hoofde van of in verband met de Overeenkomst, dan komen alle kosten die Opdrachtnemer, ter verkrijging van voldoening van de vordering in en buiten rechte moet maken, voor rekening van Opdrachtgever. Bovendien is Opdrachtgever naast de hoofdsom tevens de wettelijke (handels)rente en buitengerechtelijke incassokosten verschuldigd aan Opdrachtnemer. De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten. Voor iedere niet-tijdige betaling, geldt een minimumbedrag van  € 40,00 voor het incasseren van de vordering. Daarnaast kan Opdrachtnemer overige schadevergoeding vorderen.
  7. In geval van te late betaling is Opdrachtnemer tevens gerechtigd om alle overige openstaande facturen onmiddellijk op te eisen, ongeacht of deze al dan niet reeds opeisbaar zijn. Voorgaande geldt ook in geval van (voorlopige) surseance van betaling van Opdrachtgever, liquidatie, (dreigend) faillissement of indien er beslag ligt op zaken van Opdrachtgever.
  8. Indien Opdrachtgever niet zijn medewerking verleent aan de tot stand gekomen Overeenkomst die door Opdrachtnemer moet worden uitgevoerd, is hij evenwel alsnog verplicht om het tussen Partijen voor de uitvoering van de Overeenkomst afgesproken (volledige) bedrag aan Opdrachtnemer te betalen.

Artikel 6 – Prijzen

  1. De prijzen zoals genoemd op aanbiedingen, offertes, facturen et cetera van Opdrachtnemer zijn exclusief btw en eventuele andere overheidsheffingen, tenzij schriftelijk anders overeengekomen.
  2. Partijen kunnen een vast tarief afspreken voor de uitvoering van de Overeenkomst door Opdrachtnemer.
  3. Is er tussen Partijen geen vast tarief afgesproken, dan kan het tarief voor de uitvoering van de Overeenkomst worden vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren (een uurtarief). Het tarief wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van Opdrachtnemer, tenzij schriftelijk een ander uurtarief is overeengekomen.
  4. Bij spoedopdrachten zoals neergelegd in artikel 4.5 wordt het overeengekomen bedrag voor de uitvoering van de Overeenkomst vermeerderd met 10%.
  5. Op het moment van het sluiten van de Overeenkomst kan Opdrachtnemer een indicatie van uren geven die zij verwacht benodigd te hebben voor de uitvoering van de Overeenkomst. Dit aantal uren is gebaseerd op de op dat moment bekende feiten en omstandigheden. Feiten waarvan Opdrachtnemer niet op de hoogte was of omstandigheden die door de Opdrachtnemer niet konden worden voorzien ten tijde van het sluiten van de Overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot prijsverhogingen. Dit kan bijvoorbeeld, maar niet uitsluitend, het geval zijn indien de Overeenkomst die door of namens Opdrachtnemer zal worden uitgevoerd, door nieuwe of aanvullende informatie omvangrijker of complexer wordt.
  6. Als Partijen voor het uitvoeren van een Opdracht een richtprijs of een aantal te besteden uren afspreken, is Opdrachtnemer gerechtigd om hier tot 10% van af te wijken. Als de richtprijs meer dan 10% hoger zal gaan uitvallen dan het initiële tarief of het aantal te besteden uren, dient Opdrachtnemer Opdrachtgever tijdig te laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is. Opdrachtgever heeft in dat geval het recht om het gedeelte van de Overeenkomst te laten vervallen dat boven de richtprijs, vermeerderd met 10% uitkomt. De initiële overeenkomst blijft onverminderd in stand.
  7. Noodzakelijke kosten en/of meerwerk en/of aanpassingen in de initiële Overeenkomst die van invloed zijn op de prijs, dienen door Opdrachtgever te worden vergoed in overeenstemming met het bepaalde in artikel 10.
  8. Indien Opdrachtgever het meerwerk zoals bedoeld in voorliggend artikellid niet door Opdrachtnemer wil laten verrichten en de Opdrachtgever hierdoor schade lijdt ten aanzien van de initiële Overeenkomst (zoals werkzaamheden die niet kunnen worden voltooid en er bijgevolg geen gedegen eindproduct is of kan worden opgeleverd), levert dit geen wanprestatie of anderszins een Tekortkoming voor Opdrachtnemer op. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor elke vorm van schade die uit voorgaande situatie voortvloeit.

Artikel 7 – Prijsindexering en verhoging

  1. De overeengekomen prijs ten tijde van het aangaan van de Overeenkomst is gebaseerd op het op dat moment gehanteerde prijspeil. Opdrachtnemer is gerechtigd de prijzen aan te passen op basis van (a) eventuele wijzigingen in kostenfactoren die zich gedurende de looptijd van de Overeenkomst voordoen, waaronder begrepen belastingen, heffingen of andere financiële gevolgen als gevolg van overheidsmaatregelen (b) inflatie, conform het jaarlijks door het CBS berekende prijsindexcijfer voor commerciële dienstverlening en tevens mag zij de prijzen aanpassen (c) binnen drie (3) maanden na de totstandkoming van de Overeenkomst. De aangepaste prijzen zijn van rechtswege verschuldigd. Consumenten hebben recht de Overeenkomst in geval van prijsverhogingen binnen drie maanden na totstandkoming daarvan, op te zeggen.
  2. Aangepaste prijzen, tarieven en uurlonen worden zo spoedig mogelijk medegedeeld aan Opdrachtgever.

Artikel 8 – Informatieverstrekking door opdrachtgever

  1. Opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de Overeenkomst – naar het inzicht van Opdrachtnemer – relevant en noodzakelijk is, beschikbaar voor Opdrachtnemer en staat ervoor in dat alle ter beschikking gestelde informatie juist, betrouwbaar en volledig is, alsook tijdig en in de gewenste vorm ter beschikking wordt gesteld. Tenzij schriftelijk anders overeengekomen, geldt voorgaande ook voor informatie die van derden afkomstig is en door Opdrachtgever aan Opdrachtnemer wordt verstrekt.
  2. Indien de uitvoering van de Overeenkomst door een handeling zoals bepaald in het vorige artikellid  vertraging oploopt, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van Opdrachtgever. Al het meerwerk dat als gevolg van de vertraging dient te worden verricht, geschiedt tegen het gebruikelijke uurtarief van Opdrachtnemer.
  3. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer voor elke schade in welke vorm dan ook die voortvloeit uit het doen of nalaten van het bepaalde in artikel 8.1 en 8.2.  
  4. Op verzoek van Opdrachtgever zal Opdrachtnemer, indien mogelijk, alle verstrekte bescheiden retourneren.

 

Artikel 9 – Contractduur Overeenkomst en termijn Opdracht

  1. De Overeenkomst tussen Partijen wordt aangegaan voor de duur zoals zij schriftelijk zijn overeengekomen, tenzij uit de aard van die overeenkomst iets anders voortvloeit.
  2. Als Partijen bij het aangaan van de Overeenkomst een termijn voor voltooiing van die overeenkomst zijn overgekomen, dan betreft dit nooit een fatale termijn. Opdrachtgever dient Opdrachtnemer bij overschrijding van de termijn schriftelijk in gebreke te stellen en laatstgenoemde een termijn te gunnen van veertien (14) werkdagen.
  3. In afwijking van het bepaalde in artikel 11, betreft de opzegtermijn bij duurovereenkomsten ten minste één maand.

Artikel 10 – Wijziging van de overeenkomst

  1. Indien Opdrachtnemer dit voor een behoorlijke uitvoering van de Overeenkomst noodzakelijk acht, kan Opdrachtnemer de te verrichten werkzaamheden wijzigen of aanvullen. Ook kan meerwerk noodzakelijk zijn voor een correcte uitvoering van de Overeenkomst. Opdrachtnemer zal Opdrachtgever hiervan tijdig op de hoogte stellen. Na onderling overleg passen Partijen de Overeenkomst dienovereenkomstig aan.
  2. Een wijziging of aanpassing van de Overeenkomst kan van invloed zijn op het tijdstip waarop de Opdracht wordt afgerond en/of financiële en/of kwalitatieve consequenties hebben. Wanneer Opdrachtnemer dit vermoedt, zal zij Opdrachtgever hiervan tijdig en schriftelijk op de hoogte stellen, waarbij tevens wordt aangegeven in hoeverre de wijziging of aanvulling van de Overeenkomst een overschrijding van de prijs tot gevolg heeft. Opdrachtnemer zal pas na schriftelijke instemming van Opdrachtgever aanvangen met de aanvullende werkzaamheden. Artikel 6 van deze Algemene voorwaarden is van overeenkomstige toepassing.

Artikel 11 – Beëindiging Overeenkomst

  1. Het staat Opdrachtgever vrij om de Overeenkomst met Opdrachtnemer op elk gewenst moment schriftelijk op te zeggen, tenzij Partijen schriftelijk anders zijn overeengekomen.
  2. Opdrachtgever die geen consument is, is in geval van opzegging van de Overeenkomst verplicht het overeengekomen bedrag volledig te voldoen aan Opdrachtnemer, met het oog op het positief contractbelang dat Opdrachtnemer zou hebben genoten indien zij de Overeenkomst wel had kunnen volbrengen. Partijen kunnen schriftelijk afwijken van deze bepaling. In geval van consumenten geldt artikel 7:411 BW.
  3. Opdrachtnemer kan de Overeenkomst opzeggen wegens gewichtige redenen indien Opdrachtgever relevante informatie die benodigd is voor de uitvoering van de Overeenkomst niet, niet tijdig of gebrekkig aanlevert en Opdrachtnemer als gevolg hiervan de Overeenkomst niet naar behoren kan uitvoeren. Ook is opzegging aan de zijde van Opdrachtnemer mogelijk indien gebondenheid daarvan niet meer van haar kan worden gevergd. Artikel 11.2 is van overeenkomstige toepassing.
  4. Opdrachtnemer kan voorts de Overeenkomst tussen Partijen onmiddellijk ontbinden of opzeggen in geval van (aangevraagd) faillissement, (voorlopige) surseance van betaling, liquidatie of beslag op zaken van Opdrachtgever.

 

Artikel 12 – Overmacht

  1. Als overmacht heeft, in het kader van de uit te voeren Overeenkomst, te gelden iedere situatie waarin nakoming door Opdrachtnemer van haar verplichtingen jegens Opdrachtgever geheel of gedeeltelijk wordt verhinderd of waardoor de nakoming van de verplichtingen van Opdrachtnemer redelijkerwijs niet van haar kan worden verwacht als gevolg van (a) wanprestaties of tijdelijke dan wel permanente niet-nakoming van derden van wie Opdrachtnemer voor de uitvoering van de Overeenkomst afhankelijk is (b) regelgeving uitgevaardigd of die op het punt staat te worden uitgevaardigd door de overheid die de uitvoering van de Overeenkomst verhindert of beperkt (c) technische- en stroomstoringen of onderbrekingen in nutsvoorzieningen (d) storingen of onderbrekingen in het internet (e) computervirussen in de ruimste zin des woords (f) (werk)stakingen en -onderbrekingen (g) weersomstandigheden (h) lichamelijk letsel van Opdrachtnemer (i) natuur- of kernrampen en/of (dreiging van) oorlog en terrorisme.
  2. Indien zich een situatie als hiervoor bedoeld voordoet als gevolg waarvan Opdrachtnemer niet aan haar verplichtingen jegens Opdrachtgever kan voldoen, dan worden die verplichtingen opgeschort zolang Opdrachtnemer niet aan haar verplichtingen kan voldoen. Indien de in de vorige zin bedoelde situatie dertig (30) kalenderdagen heeft geduurd, hebben partijen het recht het niet uitvoerbare deel van de Overeenkomst schriftelijk te ontbinden.
  3. Opdrachtnemer is in het geval van het bepaalde in lid 1 en 2 niet gehouden tot vergoeding van enige schade, ook niet als Opdrachtnemer als gevolg van de overmachtstoestand enig voordeel geniet.

 

Artikel 13 – Verrekening en opschorting

  1. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om een schuld aan Opdrachtnemer te verrekenen met een vordering op Opdrachtnemer.
  2. Opdrachtgever doet afstand van zijn recht om de nakoming van enige uit een Overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
  3. Consumenten hebben het recht van verrekening en op opschorting indien en zover hen dit recht op grond van de wet in voorkomende gevallen toekomt.

 

Artikel 14 – Overdracht van rechten en verplichtingen

  1. De rechten en verplichtingen voortvloeiende uit een tussen Partijen gesloten Overeenkomst kunnen niet door Opdrachtgever worden overgedragen aan een derde zonder de voorafgaande schriftelijke instemming van de Opdrachtnemer.
  2. Rechten van een partij uit hoofde van de Overeenkomst kunnen niet worden overgedragen zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking in de zin van artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 15 – Klachtplicht

  1. Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden uit hoofde van of in verband met de Overeenkomst dan wel andere verbintenissen tussen Partijen, zo spoedig mogelijk, maar uiterlijk binnen de hierna te noemen termijn, schriftelijk te melden aan Opdrachtnemer.
  2. Zichtbare afwijkingen van hetgeen tussen Partijen is overeengekomen dienen schriftelijk en binnen veertien (14) dagen na ontdekking of nadat de afwijking redelijkerwijs ontdekt had moeten worden door Opdrachtgever, bij Opdrachtnemer te zijn gemeld. Voor niet-zichtbare afwijkingen is deze termijn één (1) maand. Voor consumenten is deze termijn respectievelijk twee (2) maanden en drie (3) maanden.
  3. Klachten dienen schriftelijk te worden gericht aan: [email protected].
  4. De omschrijving van de klacht van de vermeende afwijking dient zo gedetailleerd mogelijk te zijn,  onderbouwd aan de hand van bewijsstukken, zodat Opdrachtnemer in staat is hierop adequaat te reageren. Partijen zullen vervolgens afspreken hoe en op welke wijze de klacht kan worden opgelost.
  5. Een klacht leidt er onder geen enkele omstandigheid toe dat Opdrachtnemer gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen. Partijen kunnen schriftelijk nadere afspraken maken.
  6. In geval van een terechte klacht zal Opdrachtnemer de afwijkingen corrigeren binnen een redelijke termijn. Opdrachtnemer is evenwel niet aansprakelijk voor de geleden schade als gevolg van deze afwijking, behoudens de gevallen bij wet voorzien, en levert als zodanig geen Tekortkoming op.
  7. De vordering ten aanzien van gebrekkige prestaties kan tot één (1) jaar na het melden van de klacht (onder de voorwaarde dat de klacht binnen de gestelde termijn is gemeld) in rechte worden ingesteld.

Artikel 16 – Verzekering

  1. Indien en voor zover Opdrachtnemer werkzaamheden verricht op locatie van Opdrachtgever dan wel een door Opdrachtgever aan te wijzen locatie, is laatstgenoemde verplicht eventueel geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de Overeenkomst adequaat te verzekeren en verzekerd te houden tegen onder andere, maar niet uitsluitend, brand, ontploffings- en waterschade evenals diefstal.

Artikel 17 – Aansprakelijkheid schade

  1. Opdrachtgever accepteert alleen (eventuele) aansprakelijkheid in geval van een Tekortkoming of een toerekenbare onrechtmatige daad. Ingeval van een toerekenbare Tekortkoming in de nakoming van enige verplichting uit hoofde van of verband houdende met de Overeenkomst of wanneer Opdrachtnemer ten opzichte van Opdrachtgever een onrechtmatige daad pleegt waarvoor Opdrachtnemer aansprakelijk is, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze Algemene voorwaarden is geregeld.
  2. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor directe schade, die het rechtstreekse gevolg is van de Tekortkoming waaruit de eventuele aansprakelijkheid voortvloeit, is beperkt tot het bedrag of de bedragen waarop de door Opdrachtnemer afgesloten beroepsaansprakelijkheidsverzekering aanspraak geeft, vermeerderd met het eigen risico dat Opdrachtnemer in verband met die verzekering draagt.
  3. Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan: de redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze Algemene voorwaarden, de eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van Opdrachtnemer aan de Overeenkomst te laten beantwoorden, voor zoveel deze aan de Opdrachtnemer kunnen worden toegerekend en redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover Opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze Algemene voorwaarden.
  4. De aansprakelijkheid van Opdrachtnemer voor indirecte schade (waaronder onder meer wordt verstaan: gederfde winst, gederfde omzet, gemiste kansen, besparingen en schade door bedrijfsstagnatie) is uitdrukkelijk uitgesloten.
  5. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat Opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens Opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige en/of verlate gegevens.
  6. De aansprakelijkheidsbeperking in dit artikel geldt ook als Opdrachtnemer aansprakelijk wordt gesteld voor schade die direct of indirect voortvloeit uit het niet deugdelijk functioneren van de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst gebruikte apparatuur, software, gegevensbestanden, registers of andere zaken.
  7. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade veroorzaakt door eventueel door Opdrachtnemer ingeschakelde personen die bij de uitvoering van de Overeenkomst betrokken zijn.
  8. Aan de door Opdrachtnemer bij de uitvoering van de Overeenkomst ingeschakelde personen komt eveneens een beroep op deze Algemene voorwaarden toe.
  9. Iedere vordering tot schadevergoeding op de Opdrachtnemer die voortvloeit uit een (vermeende) Tekortkoming in de nakoming onder de Overeenkomst vervalt in elk geval een (1) jaar na de dag volgend op die waarop de gebeurtenis waar de aansprakelijkheid betrekking op heeft, is ontdekt of redelijkerwijs had moeten worden ontdekt door Opdrachtgever.
  10. De aansprakelijkheidsbeperkingen zoals weergegeven in de voorgaande leden gelden niet ingeval de door de Opdrachtgever geleden schade het gevolg is van opzet of bewuste roekeloosheid van de Opdrachtnemer.

Artikel 18 – Aansprakelijkheid opdrachtgever

  1. Ingeval een Opdracht in het kader van de uitvoering van de Overeenkomst aan Opdrachtnemer wordt verstrekt door meer dan één persoon, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor de bedragen die uit hoofde van voornoemde opdracht aan Opdrachtnemer verschuldigd zijn.
  2. Wordt een dergelijke Opdracht middellijk of onmiddellijk verstrekt door een natuurlijke persoon namens een rechtspersoon, dan kan deze natuurlijke persoon tevens in privé opdrachtgever zijn. Daarvoor is vereist dat deze natuurlijke persoon beschouwd kan worden als de (mede)beleidsbepaler van de rechtspersoon. Bij wanbetaling door de rechtspersoon is de natuurlijke persoon dus persoonlijk aansprakelijk voor de betaling van de factuur, onverschillig of deze, al dan niet op verzoek van Opdrachtgever, ten name van een rechtspersoon dan wel ten name van Opdrachtgever als natuurlijk persoon of hen beiden is gesteld.

Artikel 19 – Vrijwaring 

  1. Opdrachtgever vrijwaart Opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden, die verband houden met de door Opdrachtnemer in de Overeenkomst geleverde diensten. Indien Opdrachtgever uit dien hoofde door derden mocht worden aangesproken, dan is de Opdrachtgever gehouden Opdrachtnemer zowel in als buiten rechte bij te staan en onverwijld alles te doen dat van hem in dat geval mag worden verwacht. Mocht de Opdrachtgever in gebreke blijven in het nemen van adequate maatregelen, dan is Opdrachtnemer, zonder ingebrekestelling, gerechtigd zelf daartoe over te gaan. Alle kosten en schade aan de zijde van Opdrachtnemer en derden daardoor ontstaan, komen integraal voor rekening en risico van de Opdrachtgever.

Artikel 20 – Intellectueel eigendom

  1. Opdrachtnemer behoudt alle intellectuele eigendomsrechten rechten voor, die haar toekomen op grond van de Auteurswet en andere intellectuele (eigendom) wet- en regelgeving (waaronder auteursrecht, octrooirecht, merkenrecht, tekeningen- en modellenrecht, etc.) op alle ontwerpen, geschriften, concepten, video’s, gegevensdragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, modellen etc. Partijen kunnen uitsluitend schriftelijk anders overeenkomen.
  2. Opdrachtnemer verleent aan Opdrachtgever een niet-exclusief en niet-overdraagbaar recht om het werk te gebruiken. Het is Opdrachtgever uitsluitend toegestaan om het werk te gebruiken binnen zijn eigen onderneming en ten behoeve van zijn eigen bedrijfsactiviteiten. Het is Opdrachtgever uitdrukkelijk niet toegestaan om het werk op elke andere wijze openbaar te (doen) maken of verveelvoudigen, waaronder in ieder geval wordt verstaan het vervreemden, bezwaren, commercieel exploiteren en het verlenen van licenties aan derden.

Artikel 21 – Geheimhouding

  1. Ieder der partijen verplicht zich ertoe de informatie die hij (in welke vorm en op welke wijze dan ook) van de andere partij ontvangt, geheim te houden. De geheimhouding geldt ook voor ondergeschikten en/of hulppersonen van Partijen. Onder vertrouwelijke informatie wordt onder meer, zij het niet uitsluitend verstaan: (i) bedrijfsgegevens van de wederpartij (ii) alle andere informatie betreffende de andere partij waarvan hij weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim vertrouwelijk is en/of (iii) informatie waarvan hij kan verwachten dat de verspreiding daarvan de andere partij schade kan toebrengen.
  2. De verplichting tot geheimhouding geldt niet voor informatie die:
    1. Ten tijde van het openbaren daarvan reeds publiekelijk bekend was;
    2. Door de ontvangende partij reeds onafhankelijk van de door hem onder de Overeenkomst verkregen kennis was ontwikkeld dan wel reeds in het bezit was op het moment van verstrekken door de wederpartij;
    3. de ontvangende partij van een derde heeft ontvangen waarbij deze derde gerechtigd was deze informatie aan de ontvangende partij te verstrekken; en
    4. door de ontvangende partij openbaar wordt gemaakt uit hoofde van een wettelijke plicht.
  3. De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de tussen Partijen gesloten Overeenkomst en voor een periode van drie jaar na het eindigen daarvan.

Artikel 22 – Boete

  1. Indien Opdrachtgever de artikelen 20 en 21 van deze Algemene voorwaarden overtreedt, dan verbeurt Opdrachtgever een onmiddellijk opeisbare boete van maximaal € 25.000 voor elke overtreding en daarnaast een bedrag van maximaal € 500 voor elke dag dat die overtreding voortduurt. Deze boete is ongeacht of de overtreding aan de Opdrachtgever kan worden toegerekend en een voorafgaande ingebrekestelling of gerechtelijke procedure voor het verbeuren van de boete is niet vereist. Ook behoeft door Opdrachtnemer geen schade te zijn geleden om te boete te verbeuren.
  2. Het verbeuren van de in het eerste lid van dit artikel bedoelde boete laat het recht van Opdrachtnemer om volledige schadevergoeding te vorderen als gevolg van de betreffende schending onverlet.

Artikel 23 – Consumenten

  1. Indien een Opdrachtgever een natuurlijk persoon is, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, prevaleren de dwingendrechtelijke regels boven het bepaalde in deze Algemene voorwaarden indien en voor zover de bepalingen in deze voorwaarden in strijd zouden zijn met de dwingendrechtelijke regels.

Artikel 24 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter

  1. Op iedere Overeenkomst tussen partijen of enig ander toepasselijk document alsmede alle rechten en verplichtingen die daarmee verband houden en/of daaruit voortvloeien, is uitsluitend het Nederlands recht van toepassing.
  2. Alle geschillen of vorderingen die voortvloeien uit of verband houden met de Overeenkomst zullen in de eerste aanleg worden voorgelegd aan de bevoegde rechter bij de Rechtbank Overijssel, locatie Zwolle, tenzij de wet dwingend anders voorschrijft.

contact

Stuur vandaag nog een bericht.

Ik sta klaar om je te helpen met jouw juridische uitdagingen. Neem neem vrijblijvend contact met mij op voor een persoonlijke consultatie.

de kleine letters logo

Navigeer naar..

Home
Contact
Laat een review achter
Algemene voorwaarden
Home
Contact
Laat een review achter
Vraag een contractpakket aan
Algemene voorwaarden
Scroll naar boven